Χρήσιμες συμβουλές από τον καθηγητή του Ohio University Μικόλαο Μεζίτη για ενίσχυση της φυσικής μας ανοσίας

Ο Δρ Νικόλαος Ηλία Μεζίτης, Καθηγητής Κλινικής Ιατρικής στο Ohio University με ειδικότητα στον σακχαρώδη διαβήτη, στην ενδοκρινολογία, στον μεταβολισμό και στη διατροφή, διευθύνει προγράμματα σακχαρώδη διαβήτη και ενδοκρινολογίας σε δύο μεγάλα νοσοκομειακά κέντρα της πολιτείας Οχάιο όπου περιθάλπει ασθενείς. Παράλληλα, επιμελείται το συγγραφικό και ερευνητικό του έργο και μέσω του Mezitis Education Research LLC. Είναι γνωστός στην Ομογένεια για το επιμορφωτικό του έργο με το ραδιοφωνικό πρόγραμμα «Υγεία και Ζωή» που φιλοξενήθηκε για μία δεκαετία στο κοινωφελές «Cosmos FM».

Διετέλεσε πρόεδρος του Hellenic Medical Society of New York διευρύνοντας τη δραστηριότητα του συλλόγου στην ομογενειακή κοινότητα και στο διαδίκτυο. Και ήταν ιδρυτικό μέλος του Ιδρύματος Ελληνικής Συμπαράστασης (Hellenic Relief Foundation) που από το 2012 παρέχει απευθείας τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης σε δεινοπαθούντες συμπατριώτες μας στην Ελλάδα. Την κρίσιμη πενταετία 1990-1995 υπηρέτησε την Eκκλησία ως πρόεδρος της ιστορικής ιεράς κοινότητος του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Μανχάταν, όπου έθεσε τα θεμέλια της αναγέννησης της κοινότητας και της συντήρησης και ανανέωσης των κτιριακών της εγκαταστάσεων.

Δρ Μεζίτη, από την εμπειρία με τους ασθενείς σας, αλλά και τον γενικότερο πληθυσμό μπορεί μια σωστή διατροφή να μας προστατεύσει από τον Covid 19;

Αυτή την εποχή έχει έρθει στην προσοχή των ειδικών ότι ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού είναι ευάλωτο ανοσολογικά, γιατί εμφανίζει διατροφική ανεπάρκεια και όπως γνωρίζετε το ανοσοποιητικό μας σύστημα εξαρτάται κατά πολύ από τη διατροφή μας. Έχει παρατηρηθεί από έρευνες κατά την περίοδο της παρούσης πανδημίας, ότι η αβιταμίνωση στον γενικό πληθυσμό είναι φαινόμενο γενικευμένο, κυρίως όσον αφορά τη βιταμίνη D, η οποία παίζει κυρίαρχο ρόλο στην υγεία μας. Η έλλειψη έκθεσης στον ήλιο και η περιορισμένη ηλιοφάνεια συνηγορούν στη δημιουργία αυτού του προβλήματος. Αν λοιπόν δεν συμπεριλάβουμε συμπλήρωμα βιταμίνης D στη διατροφή μας βρισκόμαστε ευάλωτοι στον κοροναϊό και σε πολλές άλλες ασθένειες. Η πρόσληψή της είναι κάτι που τονίζαμε και από πιο παλιά, όσον αφορά τους ασθενείς μας με ζάχαρο, έχοντας πιστοποιήσει σε μελέτες μας ότι σχεδόν το 90% των ασθενών που παρακολουθούσαμε είχαν επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα κάτω από το 20ng/mL, ενώ τα επίπεδά επάρκειας είναι πάνω από 40ng/ml. Για να επιτύχει κανείς επάρκεια στην κοινωνία μας, πρέπει να λαμβάνει συμπλήρωμα βιταμίνης D. Σαν επιβεβαίωση της σημασίας της βιταμίνης D, παρατηρήσαμε ότι οι σκανδιναβικές χώρες με υψηλά επίπεδα βιταμίνης D, αν και δεν επέβαλαν περιορισμούς στις κοινωνικές σχέσεις είχαν παρόμοια θνησιμότητα με χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο με χαμηλά επίπεδα βιταμίνης D, που περιόρισαν αυστηρά τον πληθυσμό τους.

Σύμφωνα με τα ευρήματα νέας μελέτης, ο ψευδάργυρος και η βιταμίνη C παίζουν ρόλο στην πορεία της νόσου Covid-19;

Ασφαλώς. Ο ψευδάργυρος είναι το δεύτερο μέταλλο, μετά τον σίδηρο, που πρέπει να υπάρχει σε αφθονία στον οργανισμό. Τον βρίσκουμε στα φυτικά και ζωικά κύτταρα και συμβάλλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος, στην καταπολέμηση των μολύνσεων και στην επούλωση τραυμάτων. Αν παρατηρήσετε, πολλά από τα φαρμακευτικά σκευάσματα που παίρνετε για τις ιώσεις όπως το κοινό κρυολόγημα έχουν ψευδάργυρο. Από τις παρατηρήσεις διαπιστώσαμε, ότι πολλά άτομα που νοσηλεύτηκαν και είχαν χαμηλά επίπεδα ψευδαργύρου στο αίμα, έτειναν να έχουν χειρότερη πορεία σε σχέση με όσους είχαν υγιή επίπεδα του εν λόγω στοιχείου. Σχετικά με την βιταμίνη C ήδη γνωρίζουμε, ότι με την αντιοξειδωτική της δράση εξουδετερώνει βλαβερά παράγωγα του μεταβολισμού που φθείρουν τα κύτταρα του οργανισμού και προάγουν τη λοίμωξη. Παράλληλα ενισχύει την επούλωση πληγών και επιταχύνει την ανάρρωση.

Αρα ο υποσιτισμός παίζει αρνητικό ρόλο στην άμυνα κατά του κοροναϊού;

Ο λιμός προάγει τον λοιμό. Δεν είναι όμως κατ’ ανάγκη καχεκτικοί οι υποσιτισμένοι. Σκεφτείτε, πως πολλοί άνθρωποι, αν και παχύσαρκοι, έχουν έλλειψη λευκώματος και βιταμινών με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν δύσκολα τις νόσους. Για τον λόγο αυτό, αντί να επικεντρώνουμε την προσοχή μας αποκλειστικά στο θερμιδικό φορτίο των τροφών, καλό είναι να εξετάζουμε τα συστατικά του γεύματος με έμφαση στο υψηλής ποιότητας λεύκωμα και στις τροφές φυτικής προέλευσης. Το αυγό για παράδειγμα είναι μία ιδανική τροφή, γιατί έχει πολύτιμο λεύκωμα και έχει τον κρόκο του που καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες μας σε χοληστερόλη. Ως εκ τούτου, καλό είναι να προτιμούμε το αυγό στο πρόγευμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας να φροντίζουμε να τρώμε σαλάτες που αποτελούν «λίπασμα» για το μικροβίωμα του εντέρου. Τα τρισεκατομμύρια μικροοργανισμών που ζουν στο έντερό μας είναι συνεργάτες μας στην πέψη και προστάτες μας στη λοίμωξη.

Μια από τις τελευταίες διατροφικές τάσεις είναι η διαλείπουσα νηστεία. Μπορείτε να μας πείτε, τι είναι ακριβώς και πώς ενισχύει το ανοσοποιητικό μας;

Έχοντας τη βάση με τη σωστή διατροφή και τις βιταμίνες μας, δίνουμε στο σώμα την ευκαιρία να κάνει το «νοικοκυριό» του τακτοποιώντας τις τροφές που καταναλώνουμε. Ο μεταβολισμός μας που εξαρτάται από το συκώτι μας και το μικροβίωμα του εντέρου, ελέγχεται από αρχέγονους ρυθμούς που υπακούουν στην ημερήσια εναλλαγή φωτός και σκότους. Η διαλείπουσα νηστεία στον τύπο που ακολουθώ με τους ασθενείς μου σέβεται την περίοδο ανάπαυσης και ανάκαμψης του οργανισμού μετά τη δύση του ηλίου και δίνει έμφαση στο πρόγευμα, που αποτελεί το πιο πλούσιο γεύμα της ημέρας. Το βράδυ είναι η ώρα που το συκώτι επισκευάζει βλάβες και προετοιμάζεται για το ξημέρωμα, οπότε δεν θέλουμε εκείνη την ώρα να επιβαρύνουμε το σύστημά μας με γεύματα. Το βάρος μας ελέγχεται και ο ύπνος είναι ήρεμος και ανανεωτικός. Όταν τρώμε αργά το βράδυ με πλούσια γεύματα γίνεται μια αποθήκευση λίπους στο συκώτι και την κοιλιακή χώρα με επιβλαβείς συνέπειες για την υγεία μας.

Εκτός από τη δική μας υπευθυνότητα που είναι αναμφίβολη, το σύστημα υγείας πόσο υπεύθυνο είναι για όλα αυτά;

Το πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας είναι ανεπαρκές στην Ελλάδα, αλλά και στις ΗΠΑ έχει γίνει οπισθοβαρές με έμφαση στα μεγάλα νοσοκομειακά συγκροτήματα και τα δορυφορικά τους κέντρα. Από κει που είχαμε τον προσωπικό μας γιατρό, ο οποίος παρακολουθούσε όλη την οικογένεια, τώρα πηγαίνουμε σε απρόσωπα κέντρα για πρωτοβάθμια φροντίδα. Δεν είναι ένα χρήσιμο σχήμα αυτό. Γιατί για να επέμβουμε έγκαιρα σε μια πάθηση, πρέπει να παρακολουθούμε σωστά τον ασθενή, να δίνουμε τις συμβουλές νωρίς και να έχουμε άμεση επαφή μαζί του. Αν ο ασθενής με βήχα και πυρετό καταφεύγει στα νοσοκομεία για πρώτη φροντίδα, εκτίθεται σε ένα επικίνδυνο νοσολογικά περιβάλλον, όπου κατοικοεδρεύουν πάρα πολλά μικρόβια. Ένα άτομο ευάλωτο σε αυτό το περιβάλλον συχνά δεν καταλήγει από τον κοροναϊό που τον οδήγησε εκεί, αλλά από όλα τα συμπαραμαρτούντα. Η διασωλήνωση σε αντίξοες συνθήκες, που παράσχει κατευθείαν πρόσβαση στους πνεύμονες για κάθε λογής μικρόβια, αποτελεί συχνά τη χαριστική βολή για τον ασθενή.

Ποια είναι η επίπτωση της πανδημίας στην ψυχολογία και την σωματική υγεία των παιδιών και των εφήβων;

Η φοβία για μόλυνση που καλλιεργείται μαζικά και αδιάκριτα στην κοινωνία μας είναι ιδιαίτερα επιβλαβής για τα παιδιά, που βρίσκονται σε εύπλαστη ηλικία και τώρα μεγαλώνουν σε περιβάλλον άλογης υπερπροστασίας. Το να βλέπουν τους συνομήλικους με καχυποψία και να έχουν τύψεις για τυχόν νόσηση των ηλικιωμένων συγγενών τους αφήνει αδικαιολόγητα τραύματα στον ευαίσθητο ψυχισμό τους, που θα τα συντροφεύουν σε όλη τους την ζωή. Συνηγορώντας στην δημιουργία μετατραυματικού στρες στην νεολαία, δεν εξυπηρετεί σε τίποτα την υγεία του κοινωνικού συνόλου. Όπως το δεμάτι αντιμετωπίζει με επιτυχία την δοκιμασία ενώ το μονό κλαρί είναι εύθραυστο, έτσι και η κοινωνία δεν μπορεί να αντιμετωπίσει επιτυχώς τους κινδύνους νόσησης με γενική αποστασιοποίηση. Η αγκαλιά, το χάδι, το σφίξιμο του χεριού, η φυσική παρουσία αγαπημένων προσώπων, μας ενδυναμώνουν και βοηθούν στην ανάρρωση. Τουναντίον, η απομόνωση, η μελαγχολία και η κατάθλιψη καταρρακώνουν τη φυσιολογική ανοσία. Τα εμβόλια και τα φάρμακα δεν μπορούν να υποκαταστήσουν αυτά που υποσκάπτουμε με τις πολιτικές αποφάσεις.

Οι άνθρωποι κατά τη διάρκεια της πανδημίας ήπιαν και συνεχίζουν να πίνουν πολύ αλκοόλ. Τι τους συμβουλεύετε;

Τα διεγερτικά ποτά και τα οινοπνευματώδη δημιουργούν κόπωση για τον μεταβολισμό και κατά κύριο λόγο το συκώτι, που είναι ο τόπος επεξεργασίας πρώτων υλών από την διατροφή μας. Όταν προσθέσουμε και τον επιβαρυντικό παράγοντα της σίτισης σε βραδινές ώρες που ο οργανισμός προσπαθεί να ανασυγκροτηθεί, τότε υποθάλπουμε την παχυσαρκία και την ηπατοπάθεια. Το «πρησμένο» από τροφές συκώτι παρουσιάζει φλεγμονή που όταν χρονίσει συχνά οδηγεί στην κίρρωση. Σε εμάς έγκειται να ενεργούμε υπεύθυνα με περιόδους νηστείας που μας αναζωογονούν δίνοντας την ευκαιρία στον οργανισμό να αυτοκαθαρίζεται. Η διαλείπουσα νηστεία επί καθημερινής βάσης είναι ένας καλός τρόπος να προάγουμε την υγεία μας, αποφεύγοντας τα πλούσια γεύματα μετά την δύση του ηλίου. Οι νηστείες της Εκκλησίας μας συμπληρώνουν τον κύκλο αυτοκάθαρσης του οργανισμού και προάγουν την μακροβιότητα.

Να κλείσουμε τη συνέντευξή μας με τη συμβουλή σας στους αναγνώστες μας…

Να ενισχύετε τη φυσιολογική σας ανοσία με τη σωστή δίαιτα, τα συμπληρώματα διατροφής και τη φυσική άσκηση σε καθαρό περιβάλλον, ώστε κάθε νόσος, συμπεριλαμβανομένου και του κοροναϊού να αντιμετωπίζεται σύντομα και με επιτυχία. Αν είμαστε σωστά προετοιμασμένοι, δεν έχουμε να φοβηθούμε τίποτα.

Να φροντίζετε το μικροβίωμα που κατοικοεδρεύει στο έντερό σας, αυτά τα εκατομμύρια μικρόβια, τα οποία μπορούν να καταστρέψουν όλες τις απειλές, αν τους δίνετε το κατάλληλο «λίπασμα» και ενυδάτωση.

Να επιλέγετε βιολογικά τρόφιμα, που δεν έχουν επεξεργασθεί με αντιβιοτικά, ορμόνες και φυτοφάρμακα. Το τυχόν επιπρόσθετο κόστος για υγιεινή διατροφή αντισταθμίζεται πολλαπλάσια με τα οφέλη για την υγεία μας, αποφεύγοντας μελλοντική νοσηλεία και ακριβά φάρμακα.

Συνοπτικά θα έλεγα, να τρώτε λιγότερο, να τρώτε σωστά, διατηρήστε την αισιοδοξία και την πίστη σας και δεν έχετε να φοβηθείτε τίποτα. Δημιουργήστε άμυνα, όχι μόνο για τη συγκεκριμένη απειλή του κοροναϊού, αλλά και για οποιαδήποτε απειλητική νόσο.

 

Πληροφορίες: Δρ Νικόλαος Μεζίτης – Ohio University / Τηλ:740-229-9440/nmezitis@mer-llc.com / https://www.mer-llc.com/

 

Αφήστε μια απάντηση