Αποτελεσματικές τεχνικές ΜΜΕ για την χειραγώγηση του πλήθους
Ο Βορειοαμερικανός γλωσσολόγος Νόαμ Τσόμσκι καθιέρωσε τη λίστα με τις «Δέκα Στρατηγικές χειραγώγησης» μέσω των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Για τον Τσόμσκι, «η ελευθερία της έκφρασης είναι πιο σημαντική από οποιαδήποτε εκδοχή των γεγονότων που υποστηρίζονται από το κατεστημένο, όποια κι αν είναι η σχέση της με την αλήθεια των ίδιων των γεγονότων». Ο Τσόμσκι παραπέμπει στις διαφορετικές τεχνικές χειραγώγησης και, πρώτα απ όλα, τη στρατηγική της εκτροπής.
Η στρατηγική εκτροπής συνίσταται στην απόσπαση της προσοχής του κοινού από τα σημαντικά ζητήματα και από τις αλλαγές που αποφασίζουν οι πολιτικές και οικονομικές ελίτ, μέσα από μια συνεχή πλημμύρα ψυχαγωγίας και ασήμαντης ενημέρωσης. Ο Τσόμσκι αναλύει τις διάφορες τεχνικές πλύσης εγκεφάλου που αντέχουν οι άνθρωποί μας.
Δέκα στρατηγικές χειραγώγησης των ανθρώπων μέσω των ΜΜΕ
1. « Να αποσπά συνεχώς την προσοχή του κοινού , μακριά από τα πραγματικά κοινωνικά προβλήματα, που αιχμαλωτίζονται από θέματα χωρίς πραγματική σημασία. Να κρατάς πάντα το κοινό απασχολημένο, απασχολημένο, απασχολημένο, χωρίς καθόλου χρόνο για σκέψη» γράφει ο Τσόμσκι.
2.  Να προκαλεί προβλήματα και μετά να προσφέρει λύσεις.
Η μέθοδος αυτή ονομάζεται και «πρόβλημα, αντίδραση, λύση». Στην αρχή δημιουργείται το πρόβλημα, ή η «κατάσταση», που έχει σχεδιαστεί για να προκαλέσει μια ορισμένη αντίδραση από το κοινό, ώστε να ζητήσει να γίνουν αποδεκτά τα προηγούμενα μέτρα. Για παράδειγμα: η σκόπιμη ανάπτυξη αστικής βίας ή η οργάνωση αιματηρών επιθέσεων, δήθεν αντισημιτικών, προκειμένου το κοινό να απαιτήσει κατασταλτικούς νόμους, εις βάρος της ελευθερίας.
3. Η στρατηγική της «παρακμής».
Για να αποδεχθεί το κοινό ένα απαράδεκτο μέτρο, αρκεί να εφαρμοστεί προοδευτικά, σε «υποβάθμιση», σε διάστημα δέκα ετών. Με αυτόν τον τρόπο επιβλήθηκαν εντελώς νέες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες από το 1980 έως το 1990. Μαζική ανεργία, μετανάστευση – εισβολή, επισφάλεια, ευελιξία, μετακομίσεις, μισθοί που δεν εξασφαλίζουν πλέον ένα αξιοπρεπές εισόδημα, ορίστε οι αλλαγές που θα προκαλούσαν επανάσταση αν εφαρμόστηκαν βάναυσα.
4.Στρατηγική δράσης με διαφορετικά δεδομένα.
Ένας άλλος τρόπος για να εξαναγκάσετε το κοινό να αποδεχθεί μια αντιδημοφιλή απόφαση είναι να την παρουσιάσετε ως « επώδυνη αλλά απαραίτητη », λαμβάνοντας τη συγκατάθεση του κοινού στο παρόν για μελλοντική επιβολή. Είναι πολύ πιο εύκολο να δεχτείς μια μελλοντική θυσία παρά μια στενή. Πρώτα από όλα γιατί δεν χρειάζεται να γίνει αμέσως η προσπάθεια, λοιπόν, γιατί το κοινό έχει πάντα την τάση να ελπίζει ότι «όλα θα πάνε καλύτερα αύριο» και ότι μπορεί να αποφευχθεί η απαιτούμενη θυσία. Τέλος, αυτός ο τρόπος αφήνει χρόνο στο κοινό να συνηθίσει την ιδέα της αλλαγής, την οποία θα αποδεχτεί με παραίτηση όταν έρθει η ώρα. Πρόσφατο παράδειγμα: η μετάβαση στο ευρώ και η απώλεια της νομισματικής και οικονομικής κυριαρχίας, που έγινε αποδεκτή από τις ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ 1992-1995 και εφαρμόστηκε το 2002.
5.Να απευθύνονται στο κοινό σαν μικρά παιδιά.
Οι περισσότερες από τις διαφημίσεις που προορίζονται για το ευρύ κοινό χρησιμοποιούν ομιλίες, επιχειρήματα, χαρακτήρες και έναν απολύτως παιδικό, σχεδόν ανόητο τόνο, σαν να ήταν ο θεατής μικρό παιδί ή διανοητικά ανάπηρος. Γιατί «για 12 χρόνια». Αν απευθυνθούμε σε ένα άτομο σαν να ήταν 12 ετών, τότε αυτός, μέσω της υπαινικτικότητας και με κάποια πιθανότητα, θα έχει μια απάντηση ή μια αντίδραση εξίσου στερούμενη κριτικής έννοιας όπως αυτή ενός 12χρονου παιδιού» αναλύει ο Τσόμσκι.
6. Να χτυπάτε στην συναισθηματική πλευρά και όχι στη σκέψη.
Είναι μια κλασική τεχνική για να σταματήσει η ορθολογική ανάλυση και, επομένως, η κριτική αίσθηση των ανθρώπων. Επιπλέον, η χρήση του συναισθηματικού ανοίγει την πρόσβαση στο υποσυνείδητο, για την εμφύτευση ορισμένων ιδεών, επιθυμιών, φόβων, ορμών ή συμπεριφορών.
7.Κρατώντας τον λαό στην άγνοια και την βλακεία.
Κάνοντας έτσι ώστε οι άνθρωποι να μην κατανοούν τις τεχνολογίες και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο και την υποδούλωση τους. Η ποιότητα της εκπαίδευσης που δίνεται στις κατώτερες τάξεις πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο αδύναμη, ώστε το χάσμα της άγνοιας που χωρίζει τις κατώτερες από τις ανώτερες τάξεις να είναι και να παραμένει ακατανόητο για τις πρώτες.
8. Να ενθαρρύνει το κοινό να επιδίδεται στη μετριότητα.
Να ενθαρρύνει το κοινό να πιστεύει ότι είναι «καλό» να είσαι ανόητος, χυδαίος και αμόρφωτος. Γεμίστε τον με αμερικανικές σειρές και τηλεοπτικά ριάλιτι, μερικές τερατώδεις ανοησίες.
9. Να αντικαταστήσει την εξέγερση με την κατηγορία.
Να κάνει τον άνθρωπο να πιστέψει ότι μόνο αυτός φταίει για τη δική του κακοτυχία, λόγω ανεπαρκούς ευφυΐας, ή ανεπαρκών ικανοτήτων και προσπαθειών. Έτσι, αντί να αντισταθεί στο σύστημα , το άτομο υποτιμά τον εαυτό του και κατηγορεί τον εαυτό του, γεγονός που δημιουργεί μια καταθλιπτική κατάσταση, με αποτέλεσμα να απέχει από τη δράση. Και, χωρίς δράση, δεν υπάρχει επανάσταση!
10. το τελευταίο σημείο, να γνωρίζεις τους ανθρώπους καλύτερα από ό,τι γνωρίζουν τον εαυτό τους.
Τα τελευταία 50 χρόνια, οι αστραπιαίες πρόοδοι της επιστήμης έχουν σκάψει ένα αυξανόμενο χάσμα μεταξύ της γνώσης του κοινού και αυτής που κατέχουν και χρησιμοποιούν οι άρχουσες ελίτ. Χάρη στη βιολογία, τη νευροβιολογία και την εφαρμοσμένη ψυχολογία, το «σύστημα» έχει φτάσει σε προηγμένη γνώση του ανθρώπου, σωματική και ψυχική. Το σύστημα γνωρίζει το μέσο άτομο καλύτερα από τον εαυτό του. Αυτό σημαίνει ότι, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, το σύστημα έχει περισσότερο έλεγχο και πιο σημαντική εξουσία στους ανθρώπους από τους ίδιους.

Αφήστε μια απάντηση